≡ Menu

12 kroków do szczęścia

Zdaniem psychologów każdy z nas może przedsięwziąć konkretne kroki, by uczynić swoje życie szczęśliwym.

Niebo

  1. Wykonuj pracę, którą lubisz.
  2. Zachowuj się tak, jakbyś był szczęśliwy. Uśmiechaj się, udawaj optymistę i osobę towarzyską. Podczas eksperymentów ludzie, którzy udawali, że mają wysokie poczucie własnej wartości, zaczynali mieć o sobie lepsze mniemanie.
  3. Bądź swoim najlepszym przyjacielem. Przestań krytykować i stawiać sobie nierealne wymagania.
  4. Każdego dnia spraw sobie jakiś prezent lub nagrodę – nie dlatego, że na nie zasługujesz, ale ponieważ to miłe.
  5. Inwestuj czas i energię w przyjaciół i rodzinę. Ma to o wiele większe znaczenie dla twojego dobrego samopoczucia niż to, gdzie mieszkasz albo ile zarabiasz.
  6. Ciesz się każdym dniem. Optymistyczne podejście do problemów, jakie przynosi życie, niewyolbrzymianie ich i niepozwalanie, by cię przygnębiały, to fundament, na którym zbudujesz swoje szczęście.
  7. Rozkoszuj się przyjemnościami, jakie niesie życie. Doceń świeżość zielonej sałaty, zachwyć się tym, jak plamki słońca upstrzyły trawnik. Psychologowie proponują robienie “mentalnych fotografii” przyjemnych chwil, dzięki którym łatwiej jest przeżyć stresujące momenty.
  8. Panuj nad swoim czasem. Stawiaj sobie wielkie cele, a następnie dziel je na małe zadania. Za każdym razem, gdy na czas zrealizujesz jedno z nich, będziesz miał uczucie, że nad wszystkim panujesz.
  9. Opracuj strategię radzenia sobie ze stresem i trudnościami, opartą na osobistych przekonaniach religijnych czy pozytywnych myślach, na przykład: “Najgorsze mam już za sobą”; “To, co mnie nie zabija, czyni mnie silniejszym”; “Już kiedyś tak się zdarzyło i przeżyłem to”.
  10. Słuchaj muzyki. Muzyka działa odprężająco, jak i pobudzająco. Może tez poprawić sprawność umysłu!
  11. Zajmij się hobby, które wymaga ruchu. Uczyni cię ono szczęśliwszym niż zajęcie, któremu można się oddać, kokosząc się w fotelu (ogrodnicy i teatromani są szczęśliwsi niż telewidzowie).
  12. Konstruktywnie wykorzystuj “zmarnowany” czas. Jeśli przyjaciel spóźni się na spotkanie, zamiast się denerwować, spróbuj produktywnie spędzić te chwile. “Ogólnie jako społeczeństwo mamy bardzo niewiele czasu na myślenie – mówi Jessica Pryce-Jones. – Ciągle coś robimy, ale rzadziej myślimy albo czujemy. Warto więc mieć kilka chwil na zebranie myśli”.

Źródło: L. Hoggard (2010). Jak być szczęśliwym. Poznań: REBIS, str. 58

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment